Ik heb dit probleem gehad en ik denk dat ik het heb gekraakt!
Er is een mechanisme dat in werking treedt wanneer de versnellingspook uit de Park-stand wordt gehaald en een magneetventiel in het contactslot de sleutel op zijn plaats vergrendelt. Wanneer de selector terug in de Park-stand wordt gezet, wordt dit mechanisme uitgeschakeld en laat het magneetventiel de sleutel los... of tenminste, dat zou het doen als alles goed was!
Na het omhoogtrekken van de versnellingspookomgeving en de gaiter ben ik erin geslaagd het mechanisme te identificeren dat het sleutelvergrendelings-/ontgrendelingsmagneetventiel activeert.
Wanneer de versnellingspook naar voren wordt geduwd en in de Park-stand wordt vergrendeld, wordt er op een knop gedrukt, die op zijn beurt een magneetventiel in het contactslot activeert dat de sleutel ontgrendelt. Als de selector niet in de Park-stand staat, wordt de knop losgelaten en wordt de contactslotvergrendeling ingeschakeld.
Ik ontdekte echter dat er wat "speling" in de selector zat, dus hoewel de selector in de Park-stand stond (de transmissievergrendeling was ingeschakeld, het digitale display in het dashboard toonde "P" en het "P"-symbool naast de selector lichtte op), zat hij niet ver genoeg naar voren om de ontgrendeling te activeren.
Als dit u overkomt (u kunt de sleutel niet terugdraaien naar de "uit"-stand en hij komt er niet uit), zet de auto dan in de Park-stand en duw de selector dan naar voren. Als er afstelling nodig is / te veel speling heeft, zou u de "klik" van de schakelaar moeten horen, maar dan "veert" de selector terug en wordt de schakelaar uitgeschakeld wanneer u er niet meer op duwt. Als u dit doet met het contact aan, kunt u ook de klik van het magneetventiel in de cilinder horen als het circuit werkt.
Om uw sleutel los te maken, doet u het volgende:
1. Zorg ervoor dat het contact aan staat (de motor hoeft niet te draaien, draai de sleutel gewoon totdat het dashboard oplicht) en de selector in de Park-stand staat
2. Duw de selector naar voren totdat u de klik hoort
3. Terwijl u de selector in deze voorwaartse positie houdt, moet u de sleutel volledig in de "uit"-stand kunnen draaien en hem er normaal gesproken uit kunnen trekken.
Als u het bovenstaande probeert met het contact in stand 1 (stuurslot ontgrendeld maar dashboard licht niet op), werkt dit niet omdat de elektra niet wordt bekrachtigd en dat wel moet om dit te laten werken.
Om de fout te herstellen, moest ik toegang krijgen tot de kabelafsteller, wat vrij eenvoudig is. Voor de selector moet een klein opbergvakje zitten. De rubberen mat hierin wordt er gewoon uitgehaald en dan moet de basis (voorzichtig!) aan de voorkant omhoog worden gewrikt en vervolgens naar u toe worden getrokken om hem uit de console te trekken. Wees hierbij voorzichtig om de clips aan de voorkant of de geleidepennen aan de achterkant niet te beschadigen - u zou dit met de hand moeten kunnen doen, zonder gereedschap. Als dit eenmaal uit de weg is, zou u de kabel en de afstellervergrendeling (een gele plastic clip op de afsteller) moeten zien.
DISCLAIMER - Ik kon de vergrendeling niet volledig loswrikken, dus ik weet niet of hij er volledig af moet of dat hij slechts een beetje omhoog moet om afstelling mogelijk te maken. Ik wilde het niet forceren voor het geval ik de dingen veel erger zou maken!
Hoe dan ook, na wat geklungel ben ik erin geslaagd de kabel zo aan te passen dat de selector naar voren werd getrokken, zodat de ontgrendelingsschakelaar werd ingedrukt. Ik duwde de vergrendeling toen weer naar beneden en zette alles terug en nu werkt het prima en selecteert het nog steeds de versnellingen goed. Er was slechts een KLEIN beetje afstelling nodig om de speling weg te nemen, dus ga niet te gek en controleer ALTIJD of u nog steeds alle versnellingen kunt selecteren voordat u alles weer in elkaar zet.
Even terzijde, ik probeerde ook de knop eraf te krijgen (hurr-hurr) voor betere toegang, maar hij zat vast. Dit kan echter ook de selectorconstructie weer op de juiste plaats hebben getrokken, maar hoe dan ook, het probleem is nu opgelost.
Als u zich niet prettig voelt bij het zelf afstellen van de kabel, vraag dan gerust een professional, maar wijs zeker op het probleem, want ik heb gezien dat hele nieuwe selectormechanismen en vervangende slotcilinders als oplossing werden voorgesteld, wat duur en onnodig kan zijn en het probleem misschien niet eens oplost!
Ik hoop dat dit allemaal helpt!