Vauxhall Astra K Forum banner

Okresowe problemy z uruchomieniem, błędy na desce rozdzielczej i usterka CANBUS – NAPRAWIONE (Astra K 1.4T 2016)

369 views 1 reply 2 participants last post by  ikirk97  
#1 ·
Cześć wszystkim, chciałem podzielić się moim doświadczeniem na wypadek, gdyby pomogło to komuś innemu z podobnym problemem w jego Astrze K.

To Vauxhall Astra K 1.4 Turbo (Benzyna) z 2016 roku

Oto moje objawy:

  • Podczas jazdy zapalała się kontrolka ABS, kontrolka trakcji i kontrolka hamulca postojowego
  • Komunikaty na ekranie:
    • "Serwis wspomagania kierownicy – jedź ostrożnie"
    • "Zmniejszone wspomaganie kierownicy – jedź ostrożnie"
  • Zestaw wskaźników utracił wszystkie dane – wszystkie wskazówki spadły do zera (z wyjątkiem paliwa) nawet podczas jazdy
  • Reakcja na pedał gazu była wadliwa – włączała się i wyłączała sporadycznie
  • Silnik pracował pomimo powyższych objawów
  • Czasami usterki znikały same i samochód działał normalnie
  • Innym razem, jeśli wyłączyłem samochód, gdy te problemy występowały, nie uruchamiał się (brak rozruchu)

Problem był nieprzewidywalny. Czasami występował 20 minut po rozpoczęciu jazdy, innym razem zdarzało się to od momentu wejścia do samochodu. Jeśli był obecny podczas uruchamiania, samochód w ogóle się nie uruchamiał. Ponieważ było to tak niespójne, wiele warsztatów nie mogło go niezawodnie odtworzyć ani zdiagnozować.

Wstępna diagnoza:
  • Akumulator został wymieniony (jako środek ostrożności) – to nie rozwiązało problemu
  • Zapisane kody błędów:
    • U0073 – Control Module Communication Bus "A" Off
    • Plus wiele błędów komunikacji z BCM, ECM, wspomaganiem kierownicy itp.
  • To wskazywało na problemy z magistralą CAN, ale warsztaty nie mogły zidentyfikować źródła

Samodiagnoza i naprawa:
Po 9 miesiącach tego problemu, który sprawiał, że ten samochód był ledwo jezdny ze względu na zawodność braku wiedzy, czy się uruchomi, czy będzie miał problemy podczas jazdy, pewnego dnia, gdy problem występował na moim podjeździe, postanowiłem sam zbadać sieć CAN.

  1. Zmierzony opór na pinach CAN w porcie OBD:
    • Odczyt: 120 omów
    • Oczekiwany: 60 omów (dwa rezystory 60 omów powinny być połączone równolegle w sprawnie działającej sieci CAN)
    • Interpretacja: Jeden z rezystorów końcowych był odłączony, co sugeruje przerwę lub złe połączenie gdzieś w magistrali CAN
  2. Sprawdzone połączenia w różnych modułach:
    • Sprawdzono BCM, moduł kierownicy itp. – wszystko wyglądało dobrze
    • Ostatecznie sprawdzono złącze modułu ABS pod zbiornikiem wyrównawczym płynu chłodzącego
      • Odłączono wiązkę i znaleziono wilgoć i korozję (niebiesko-zielone przebarwienia)
      • Oczyszczono i osuszono złącze
  3. Po wyczyszczeniu i ponownym podłączeniu wiązki modułu ABS:
    • Rezystancja w porcie OBD powróciła do 60 omów
    • Samochód uruchomił się natychmiast
    • Wszystkie kontrolki błędów i problemy zniknęły i problem nigdy nie powrócił

Wnioski:
Przyczyną była korozja w złączu modułu ABS, która zakłóciła sieć CAN i spowodowała utratę komunikacji między krytycznymi modułami, takimi jak BCM i ECM. Spowodowało to brak rozruchu i wiele komunikatów ostrzegawczych.

Jeśli masz do czynienia z podobnymi, przerywanymi problemami ze światłami na desce rozdzielczej, błędami komunikacji i problemami z rozruchem w swojej Astrze K, warto sprawdzić złącze modułu ABS pod kątem wilgoci i korozji. Pomiar rezystancji CAN w porcie OBD może pomóc zawęzić usterki sieci.

Mam nadzieję, że to pomoże komuś w takiej samej sytuacji.